Operation

Act of Valor

2016.08.28.

Régiónkban nem megszokott módon, ismét egy LARP-os rendezvényhez volt szerencsék, ezalkalommal a Nyirsoft SE rendezésében. Nagyon sokat beszélgettünk a csapattal a játékról, sok meglátás volt, a legtöbb dologban azért egyetértettünk. Összességében jól éreztük magunkat, de nem is mi lennék, ha nem illetnénk kritikával a dolgokat, tesszük ezt maximálisan építő jelleggel. Kicsit általánosan is kitekintek majd egy két dologra, de ne mindent ehhez a játékhoz kössetek, amit írok.

Elsőnek a pozitívumok, dicséretek

  • A pálya szerintem nagyon jó, az összehozott környezet mindent megad ahhoz, hogy nagyon jó játékokat lehessen szervezni.
  • Az operációs központ zseniális volt, Covboy-hoz oda bemenni eligazításra, hát maga volt a gyönyör, iszonyatos nagy feelingje volt számomra, műholdkép, nagy térkép stb., stb.
  • Sajnos a kávézóba én személy szerinte nem jutottam el, de elmondások alapján brutális az is.
  • Ismét nagy feelinget adott járművek jelenléte is, a sok aszfaltút miatt van lét jogosultsága ezen a pályán. Apróság:  szerintem fölös helikopternek titulálni őket, bár gondolom itt van ez azért is, mivel a jármű nem volt támadható.
  • Kórház a lányokkal megint elég egyedi hangulatot teremtett és jó hely volt arra, hogy az ember kicsit kötetlenül hülyéskedjen, egyik kedvenc helyszínem volt.
  • Légzsákrobbantás nagyon fain volt, csak túlságosan adta magát

Dolgok amire figyelni kellene, nem mind szervezőkre vonatkozik és nem is feltétlen minden köthető ehhez a játékhoz, sőt...

  • A magyar airsoft rendezvényrendező közösség nem tudom miért nem látja be, hogy szükség van GM jelenlétre. Külföldre (ahol kulturáltabban is tudják ez a sportot művelni) kikerült játékosok is írták, hogy első különbség amit észrevettek, hogy rendszeresen több GM is jelen van a pályán. Nagyon sok probléma, vitás kérdés, hangoskodás megelőzhető ezzel. Covboy ebben is próbált maximálisan helytállni, de oldalparancsnokként nem tudott mindig ezzel is foglalkozni. Inkább kellett volna kevesebb nevesített karakter. Értem én, hogy a legtöbb szervezőnek ez nyűg és mindenki szeretne játszani is, de ez akkor is kell, általános probléma itthon.
  • Nem akarok általánosítani, de kénytelen vagyok. Nagyon komoly gond volt a „külföldi” játékosokkal. Ahogy írták, akinek nem inge ne vegye magára. Nem kell őket idehívni, van itt bőven játékosbázis, aki normális, csak ők nem járnak ezekre a játékokra a problémás társaik miatt. Inkább kifizetek 500 Ft-el többet és legyünk kevesebben, de feleslegesek a problémás emberek. Csak visszahallottam, de konkrétan tudtommal Üveg nem igazán tudta irányítani sem őket. Az a játékos, aki úgy gondolja, hogy azért szabálytalankodhat, mert a másik is megtette, és még erre biztatja játékostársait, szerintem szintén nem szükséges, hogy megjelenjen ezeken a rendezvényeken. Következő alkalommal mi biztosan nem veszünk részt, ha ezek a nevek szerepelnek. Ismétlem (Hofi után szabadon): Akinek nem inge, ne vegye magára, de akinek az, öltözködjön fel. Generálisnak max respect, hogy ő maga is elismerte, hogy itt volt részéről mellényúlás egy társasággal, akik nélkül “meglettünk volna”
  • Több specifikus rajnak kiadható feladattal kell készülni. A vasárnapi "menjetek és lőjétek egymást" dolog nagyon hamar elvette a játékosok kedvét.
  • Ha a történet kimenete fix, akkor azt inkább az erőviszonyokkal próbáljuk megoldani, hogy tényleg az legyen a vége amit mi szeretnénk, ne azzal, hogy azt mondjuk a játékosoknak, hogy nektek most vesztenetek kell. Persze a „külföldiek” itt is beleszartak a propellerbe.
  • Az éjszakai drónos feladat nagyon jó volt. Viszont zavaró volt, hogy több raj is oda lett küldve, akikkel viszont nem volt közös eligazítás tartva. Lehetett volna több drón több helyen és mindjárt több rajnak lett volna belőle feladat.
  • Kezdő airsoftosként erre én is rászaladtam, éjszaka halottként magad elé világíts és ne pásztázz összevissza, ne fedd fel a többi játékos pozícióját. Igazából, ha még nem lőttek le, akkor is nagy figyelemmel zseblámpázz.
  • Éjszaka sokkal nagyobb figyelemmel azonosíts célpontot és sokkal jobban kommunikáld rádión pozíciódat, elkerülve a friendly fire-t. Konkrétan bennünket úgy lőttek le a saját frakciónkból, hogy kimentünk és mondtuk, ott leszünk tőletek balra, azt a zónát mi védjük, azzal nem foglalkozzatok, még csak világítani se világítsatok oda.
  • BB limit túl magas volt. Ha már 600 BB, akkor fölös a limit. Szerintem a mi adunk BB-t megoldás fölös, sokkal inkább hasznos a szúrópróbaszerű ellenőrzés, be van-e tartva a limit.
  • Medic rendszer szerintem fölösen volt túl bonyolult és megint csak túl sok volt az idő. Vasárnap a megérinted a medic járművet és meggyógyultál - lássuk be - erős váltás.
  • Katonai oldalon nem volt eligazítás, nem tudom máshol volt-e, de ez nagyon nagy baki.

LARP, aminek külön kis részt szentelnék:

  • Nekem a LARP-pal semmi bajom, mai napig játszunk papír alapú szerepjátékot. Nagyon finoman kell ezt a vonalat kezelni, mert sajnos a legtöbb ember gátlásos, nem fog belemenni helyzetekbe, felvállalni szituációkat. És miért is erőltetünk valakire rá valamit, amitől kellemetlenül érzi magát, mikor ő szórakozni jött. Biztos, hogy ez nem játékélményt fog neki adni. Persze itt most lehet azzal jönni, hogy ne jöjjön larp-os játékra ugye. A larp-nak igazából irányítottnak kell lenni, mint magának a játéknak is, oly módon, hogy a játékosok ne érzékeljék ezt. A larp-ozás szabályainak lefektetésére komoly hangsúlyt és figyelmet kell fektetni, melyik frakciónak milyen viselkedési szabályoknak kell megfelelni és a leggyakoribb szituációkban mit kell reagálni.
  • Sokan úgy gondolják, hogy a larp-ozás az, hogy azt csinálnak amit akarnak, sok esetben senkivel nem egyeztetve. Sajnos ez nem így van, ez nem larp. Bizonyos játékokon, ha olyan az irányítás, akkor neked kell megcsinálni játékodat, jobban neked kell utánamenni a feladatoknak, de csak bizonyos irányelveken belül, amit a fentebb említett larp-ozás szabályai résznek kellene definiálni. Ennek hiányában az egész dologból csak egy nagy káosz lesz és veszekedés a játékosok közt, hogy csinálhatta volna-e az adott dolgot vagy nem. Persze GM jelenléttel még ez is orvosolható, ha van ott valaki illetékes, aki el tudja dönteni a vitás helyzetet, meg tudja mondani, hogy kell reagálni az adott szituációban. Saját szál kitalálásával felrúghatjuk a játékmenetet és olyan helyzetbe hozhatjuk a szervezőt, aminek nem biztos, hogy örül, de akár színesebbé is tehetjük a játékot, ez viszont mindenképp egyeztetést igényel a játékos részéről.
  • Egyetlen frakciónak se engedjük el a kezét, mert az káoszt szül.

Összegezve

Szerintem nagyon jó az irány, nagyon kevés plusz hozzátételével, a játékosok komolyabb szűrésével, valamint GM-ek alkalmazásával olyan játékokat lehetne szervezni, amire sokkal messzebbről is jönnek el játékosok.

Köszönjük a játékot a Nyisoft SE-nek, külön kiemelve Covboy személyét!

-Tronix


Hozzászólások